28.10.11 pátek - 4. den

Na snídani byl velký výběr, jen nebyl na pití džus.

Odjíždíme směr Efez. Procházeli jsme nádhernými vykopávkami starého Efezu za výborného výkladu Kristýny. Počasí nám přeje a tak si to užíváme a nasáváme dějiny kolem sebe.

Navštívili jsme mešitu nesoucí název po vládci z dynastie Seldžuků, Isa Bey. Byla dostavena v roce 1375 architektem z Damašku a je považována za jeden z nejkrásnějších kousků islámské architektury.

Před mešitou je krámek, který tam má bývalý rábí. Rábí nám řekl, že se chystá do Mekky a je to pro něj veliká čest.

Potom jsme šli do baziliky svatého Jana. Zůstaly jen trosky byzantské stavby.

Na obědě jsme si jsme si pochutnaly na zapečeném lilku se zeleninou, rybím karbenátku a citronovém pudinku.

Zaplatily jsme si výlet do Širince. Nejdříve jsme šli na ochutnávku zdejšího vína, sýra, olivového oleje a octa z granátových jablek. Koupila jsem ocet i olej. Horská vesnička má své kouzlo. Jsou zde nádherné opravené domky a vedle nich jsou staré skoro rozpadlé domky. Prodávají zde hlavně vlastní výrobky. Krásné háčkované nebo vyšívané dečky a ubrusy, sušenou polévku z rajčat a jogurtu, ovocná vína, ocet z granátového jablka a olivový olej.

Prošly jsme si vesničku až nahoru. Podívala jsem se do křesťanského kostela, který tu zůstal po řecích, kteří tu původně žili. Dnes tu žijí turci. Ve vesničce se nedá jen tak koupit dům. Turecká vláda má zájem, aby sem moc nepronikla komerce. Domy se zde hlavně dědí.

V krámku s vínem, olivovým olejem a octem z granátového jablka jsme se domluvily česky. Majitel rozuměl česky a částečně se domluvil. Znal Prahu a říkal že je to nádherné město. Koupily jsme olivovový olej (6 Euro), ocet (6 Euro) a ochutnaly jsme všechny druhy ovocného vína. Nakonec Míla koupila ostružinové víno a já borůvkové (5 Euro).

Trošku jsme zapomněly na čas a až v době odjezdu jsme začaly hledat autobus. Obě jsme špatně poslouchaly a tak jsme nemohly najít autobus, nakonec jsem zavolala Kristýně. Naštěstí nám dala číslo. Měly jsme asi 10 minut zpoždění.

Po návratu na hotel jsme vyrazily na vycházku po okolí. Nedaleko jsme viděly zajímavý hrad, tak jsme se k němu vydaly a on to byl aquapark. K hotelu jsme se vracely po pláži. Brzo ráno vstáváme, tak jdeme spát.